Monicas vardag!

Direktlänk till inlägg 17 mars 2011

Afrikansk middag!

Av Monica - 17 mars 2011 16:59

       

 

Min dotter och jag har idag gjort en fantastiskt god afrikansk middag.

Det började med att jag vaknade i morse och hade drömt

om kycklinggryta med aprikoser.

Var så sugen och kunde inte släppa tankarna på grytan.

 

Googlade lite om recept och fastnade för denna afrikanska gryta.

 

Det som är lite speciellt med afrikansk mat är kryddningen som ofta består av kanel, kardemumma, kryddpeppar, saffran, koriander, färska örter, mangold, lök, tomater, bladgrönsaker,  frukt, mandel och nötter i maten.

 

Variationerna i det afrikanska köket är stora beroende på var i Afrika det är.

I vissa delar kommer influenserna från det asiatiska köket eller det europeiska.

 

Nästa gång jag åker till Stockholm ska jag försöka

besöka en afrikansk restaurang .

 

 

Jag ändrade lite på receptet på grytan idag, och tillsatte kokbanan, vilket jag aldrig

mer ska prova.

Bananen är absolut smaklös och har en konstig konsistens fast man kokar den länge.

Petade faktikst ur dessa ur grytan sen.

 

Tillsatte även färska smörstekta champinjoner i grytan.

 

Riset vi gjorde smakade gudomligt och annorlunda.

Gjorde receptet längst ner på denna sida.

Kycklinggrytan med aprikoser finns också på denna receptsida.

Vi använde kycklingfilé.

 

Kan verkligen rekommendera grytan och riset för er som vill

prova nåt annorlunda.

 
 
Maya

Maya

17 mars 2011 18:08

Å vad gott det ser ut! :)

TACK för det trevliga besöket idag! Kom på att jag glömde fråga en del saker, men jag babblar ju på så mycket när vi inte setts på ett tag ;oP

Kramar!

http://maypel.wordpress.com

Monica

17 mars 2011 19:05

Det var verkligen smaskens...
Tack själv för en trevlig stund med lite surr.
Jo, tiden går ju fort när man har trevligt så man kommer oftast på nåt som man glömde fråga, hehe..
Du kan ju maila om du vill, annars kan vi surra vidare en annan dag...
Kram*

 
Maya

Maya

17 mars 2011 18:52

Såg att Du kommenterat på min gamla hemsida, den har jag haft i många år. Gästboken är kopplad från både den sidan och min gamla engelska hemsida. Men min nya hemsida som jag kommer att ta bort (den jag beskrev när Du var här, min testsida med tavlor):

http://www.wix.com/minoltamaniac/studiomaya

Då kanske Du förstår vad jag menade med att musiken försvann och att sidan bläddrar jättefort haha. Den ska tas bort sen alltså. (Men bara för att jag sa att musiken försvann så råkar jag nu höra den iallafall haha, knasig sida)

Kram kram!

http://maypel.wordpress.com

Monica

17 mars 2011 19:03

Ok, jag vet att jag kollat på den hemsidan för länge sen, när jag nyss lärt känna dig igen;)
Ska kolla även på denna länk här ovan...
Kram kram*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica - 29 januari 2020 00:07

Nu har jag och Carina hunnit vara i Las Palmas några dagar och vi har haft det fantastiskt. Vädret har varit med oss och vi har haft sol och runt 23-26 grader varje dag. Hunnit med att ligga på stranden ett par dagar, och den är riktigt fin men vat...

Av Monica - 22 december 2019 01:32

Ja, eller lägenhet blir det, men låter inte lika mysigt.. Juligt och stämningsfullt är det iaf.varit ledig i helgen och jobbar i morgon natt. Sen går jag inte på förrän annandag jul i tre nätter. Kent, Dennis, Lisette med familj och syrran och he...

Av Monica - 24 oktober 2019 21:24

Sista kvällen och sista blogginlägget från denna resa till Alanya där vi bott på Alin Otel, strax ovanför Cleopatra beach nr 3. Ett enkelt lite slitet, men rent och välstädat med trevlig och hjälpsam personal. Vi var inte nöjd med rummet mot poolsi...

Av Monica - 21 oktober 2019 21:23

Tog en taxi på förmiddagen till östra stranden. Här nedanför var det inte så bra bad med halkiga klipphällor ut i vattnet. Blev en härlig dag med bad och sol, hittade en enkel och mysig restaurang på vägen hem med sagolikt goda kolgrillade kyckling...

Av Monica - 19 oktober 2019 22:21

Varit en fantastisk första dag här. Varmt och skönt med 28 grader och trevliga människor överallt. Ätit och druckit gott. Strosat runt på gatorna. Hotellet är enkelt men helt ok, har ett superläge strax ovanför Cleopatra beach och med massor av re...

Presentation


Det här är jag som skriver här, Monica var namnet! Välkommen hit!

Tiden

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Bloggar

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards