Monicas vardag!

Alla inlägg den 18 mars 2010

Av Monica - 18 mars 2010 21:49

Jag såg filmen Bröllopsfotografen nu ikväll, då jag inte orkade igår kväll.


Tyckte väl filmen var "sådär", lite seg i början kanske. (Sorry Maya)

Men kanske jag hade för stora förväntningar av denna film och trodde det skulle vara mer av en komedi.


Var svårt att höra vad dom sa på deras värmländska så jag fick sätta på text.

Ni kan läsa och se på trailer om filmen   här


                                               

Av Monica - 18 mars 2010 20:51

Bakade både vanlig glödkaka och glutenfri glödkaka idag. De blev faktiskt väldigt goda och barnen (och Lena som kom förbi) uppskattade dom .


De var inte helt lätt att kavla ut dom riktigt tunna så det blev bara 7 st av varje sats. Men det var nog ingen nackdel att de blev lite tjockare, de blev så där halvsega som de ska vara.

 Jag använde ett recept som var i Coop tidningen för några veckor sen.

Receptet hittar ni här


Jag fick slut sirap så jag använde bara ½ dl istället för 1 dl.

Använde en vanlig brödkavel istället för kruskavel.

Använd riktligt med mjöl på bakbordet när ni bakar ut dem.

Vet inte om det står i receptet, men man bör använda en gjutjärnspanna.


Om ni vill baka dessa glutenfria så byt bara ut vetemjöl och rör degen så den blir kladdfri och går att baka ut sen. Jag använde både fin och grov mjölmix.


Här är en bild på mina glutenfria...





Och bilder på vanliga med vetemjöl och grahamsmjöl  

    

Av Monica - 18 mars 2010 10:43

Är det verkligen redan torsdag, inte klokt vad veckorna springer iväg... Och medans dom springer iväg så blir man också äldre och äldre....


Var uppe med tuppen i dag också. Blev pigg när gubben ringde halv sju och var på väg till jobbet. Skulle sakna samtalen om han inte ringde varje morgon....


Idag ska jag nu äntligen baka ett samiskt mjukbröd som heter Gahkku som man gräddar i stekpannan.

Har länge varit sugen på att prova baka detta bröd, och idag var det grått och trist väder så jag kombinerar bakningen med att plugga.


Blir bröden bra lägger jag ut receptet, de verkar väldigt enkla att baka.

Kanske även komponerar ihop ett glutenfritt recept av dessa, för jag är verkligen sugen på att smaka..


Återkommer senare.....

                            

Presentation


Det här är jag som skriver här, Monica var namnet! Välkommen hit!

Tiden

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Bloggar

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards