Monicas vardag!

Alla inlägg den 10 september 2009

Av Monica - 10 september 2009 17:53

Kan tipsa om en fin nätbutik där det finns mycket kul...Kryddor, the, kaffe mm

Nåt år beställde jag goda ovanliga kryddor till julklapp till de "som har allt"


www.svampbutiken.com

Av Monica - 10 september 2009 17:42

Gjorde en himla god middag idag bestående av färska kycklingfileér som jag delade, marinerade och sen stekte, hällde creme fraiche med smak av skogssvamp, kryddade extra med svampsalt och div. andra kryddor.

Till detta serverades pommes frites och wokade grönsaker. Bjöd hem äldsta sonen på middag också...


Han äter kyckling hemma nästan varje dag, går på nån speciell kost, han tar fram en filé från frysen, hällser lite balsamvinäger över och in i ugnen...Hehe... Han tycker själv att det blir lite torrt och smaklöst, men han blir ju mätt. Till detta äter han fullkornsris. Köpte ju en fin lättanvänd kokbok till han i julklapp men han har tydligen inte ens tittat i den...ja, han är rolig hanFörvånad


Min bror håller på och ska bygga en dubbelgarage och ska gjuta golvet i morgon. Erbjöd han min hjälp, har ju ändå inget jobb nu så det är ju kul att ha nåt att göra, och dessutom hjälper han mig med bilen när jag behöver... Kul att hjälpa till, om jag nu är till nån hjälp...Foten i munnen


Få se nu om gubben kvicknat till tills i morron så han kan komma hit.... Vore ju kul, har inte setts nåt i veckan...Kyss  

Av Monica - 10 september 2009 13:29

  

Har just bakat grahamsfrallor som ungarna ska få avnjuta efter skolan!

Här kommer receptet!


Grädda i mitten av ugnen 225 grader i 10 min.


50 g margarin

5 dl mjölk

50 g jäst

1,5 tsk salt

2 msk sirap

8 dl grahamsmjöl

4-5 dl vetemjöl

ev. hackade oliver och vitlök (blir supergott)


* Smält margarinet i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37* .

Smula sönder jästen och rör ut med degspadet.

Häll i resten av ingredienserna och arbeta degen kraftigt.

Låt jäsa övertäckt 30 min.


* Knåda degen lätt och dela degen i 20 bitar som rullas till bullar, platta till lätt.

Låt jäsa övertäckt på plåten 30 min.




Presentation


Det här är jag som skriver här, Monica var namnet! Välkommen hit!

Tiden

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Bloggar

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards