Monicas vardag!

Alla inlägg under augusti 2009

Av Monica - 23 augusti 2009 20:56

Mycket god och lättlagad paj...


Deg:

3,5 dl vetemjöl eller drygt 4 dl mjölmix om man vill göra den glutenfri

150 g smör eller margarin

3-4 msk kallt vatten


Fyllning:

2 brk tonfisk i vatten

1 dl créme fraiche med örtsmak

2-3 dl riven lagrad ost

2 ägg

3 msk klippt gräslök

salt o peppar


* Förgrädda det naggade pajskalet i 200 grader 10 min.

Sänk värmen till 175 grader

Blanda samman fyllningen och fyll skalet, grädda ytterligare ca 30 min.



Av Monica - 23 augusti 2009 20:47

Pajdeg:


2 kokta, kalla potatisar

50 g rumsvarmt margarin

2,5 dl grov mjölmix

2 krm salt

( 1 tsk bakpulver till Finax mix)

ca 2 msk kallt vatten


* Mosa potatisen och blanda med övriga ingredienser, tryck ut i en pajform. Nagga!


* Fyllning:


225 g riven västerbottenost eller annan stark ost

3 ägg

1 dl vispgrädde

1,5 tsk salt

1 krm svartpeppar


 * Rör ihop allt och häll i (gärna förgräddat 10 min) pajskalet.

Grädda i 225 grader i 20 min.


* Låt kallna och garnera med créme fraiche och rom.





* Blanda ihop allt och häll i



Av Monica - 23 augusti 2009 20:42

Varit och druckit kaffe hos min vän Lena, surrade och hade trevligt en stund. Sen på busstationen och hämta dottern som har varit hos pojkvännen i Luleå i helgen.


Jobb i morgon mellan 7-12, skönt att sluta tidigt. Längtar såå efter min plutt så jag tror jag åker dit i morgon efter middan om inget oförutsett händer... Börjar ju inte förrän 12 på tisdag så då hinner jag hem före också...


Ska kolla om det är nåt på televisionen, nu har vi ju bild igen....

Av Monica - 23 augusti 2009 13:12

...Var  jag ut och promenerade med vovven längs strandpromenaden nedanför stadshuset, Var så vackert och fridfullt... Dagg i gräset och solen som sken... Gäller att ta tillvara på de sista fina dagarna innan den riktiga hösten kommer...

Av Monica - 23 augusti 2009 13:03

...blev det när Kent och Max åkte...


For iväg till stan för att hämta min son hos en kompis, när jag kom hem så hade gubben min kommit tillbaka, hade varit och köpt fina blommor som han ställt i en vas...Gulligt eller hur!

Nu är jag skydlig han många buketter...Men jag ska överraska jag också med blommor en dag. Har blivit att jag överraskat med annat istället, goda middagar och så... Men han är rätt romantisk ändå, när han handlar köper han ofta nån liten grej till mig... Tabletter jag gillar, en choklad eller så... Gulleplutten...


Vi hade ingen tv-bild på hela kvällen i går heller... Blev att se en DVD istället! Sov gott under nästan hela filmen!! Så jag kan inte säga om den var bra eller dålig! Varit så trött i helgen...





Av Monica - 22 augusti 2009 21:57

Myst på och hunnit en hel del idag.

Kent och Max kom igår och idag har jag och Kent varit på stan och tittat, fikat på Kvartersbageriet, hem och gjorde middag bestående av ris, grillade tonfiskkotletter, rosépepparsås och wokgrönsaker.


Ikväll har vi varit och hälsat på sonen min, Kent hade köpt en "Blender" åt honom så han kan göra smoothies och fruktjuicer. Han lever ett riktigt nyttigt liv sonen...


Sen var vi på bio och såg "Sommaren med Göran", den var faktiskt roande, men det är alltid mysigt att gå på bio tycker jag.

Var cruising i stan och massor med läckra bilar, vi körde några varv samt promenerade också.

Blev lite hungriga så vi köpte oss en Supreme Junior på Max på hemvägen..


Nu tänkte vi se på tv men telia digital-tv bara jävlas i helgen. Igår var vi utan tv hela kvällen och nu verkar det vara samma visa...Irriterande när man betalar för det!



Av Monica - 21 augusti 2009 18:25

..Har vi just avnjutit, mums...

Blev enkelt med rostat bröd, aioli, kokta ägg och majonäs. Just det..en pilsner till också! : )


Kent och sonen är på väg hit, har sparat till dom också, för min ena son och hans kompis hade bråttom iväg till en fest så vi tjuvstartade....


Är ledig hela helgen, ska bli sååå skönt... Vädret skulle ju också bli bra, gör ju inget!

Av Monica - 20 augusti 2009 18:37

Hoppas jag kan göra såna här hjärtan åt dig i sanden när vi reser iväg...

Presentation


Det här är jag som skriver här, Monica var namnet! Välkommen hit!

Tiden

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Bloggar

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards